[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: 2، شماره 1 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره اول،پیاپی2، بهار 1393 1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 122-93 برگشت به فهرست نسخه ها
تمرکز جغرافیایی در صنعت ایران و عوامل موثر بر آن
نادر مهرگان* ، یونس تیموری
چکیده:   (982 مشاهده)
میزان تمرکز جغرافیایی و چگونگی توزیع فعالیت­های تولیدی و استقرار واحدهای صنعتی در مناطق مختلف بستگی به تصمیمات این واحدها برای مکان­یابی در نواحی معین دارد. در این مقاله با اندازه­ گیری میزان تمرکز جغرافیایی در صنعت ایران بر حسب دو متغیر اشتغال و ارزش افزوده به بررسی روند تغییرات آن در بین دو سال 1385 و 1376 پرداخته­ شده و سپس تاثیر عوامل موثر در این نوع تمرکز را از طریق مدل مقطعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نتایج نشان می­دهند که میزان تمرکز در اقتصاد ایران بالاست و اغلب فعالیت­های صنعتی دارای تمرکز جغرافیایی شدیدی هستند. اما به مرور زمان و از سال 76 به 85 این تمرکز کاهش یافته است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که بازدهی نسبت به مقیاس، ارتباط بین صنایع و متوسط دستمزد پرداختی به عامل کار به عنوان عوامل موثر در میزان تمرکز جغرافیایی صنایع می­باشند.
واژه‌های کلیدی: تمرکز جغرافیایی، شاخص EG، مکان، منطقه، مدل مقطعی
متن کامل [PDF 921 kb]   (228 دریافت)    
اطلاع رسانی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/2/17 | پذیرش: 1393/5/25 | انتشار: 1393/1/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehregan N, Teymorei Y. Geographic Concentration in Industry of Iran and Effective Factors in it. TFI 2014; 2 (1) :93-122
URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-34-fa.html

مهرگان نادر، تیموری یونس. تمرکز جغرافیایی در صنعت ایران و عوامل موثر بر آن. نظریه های اقتصاد مالی. 1393; 2 (1) :93-122

URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-34-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
2، شماره 1 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره اول،پیاپی2، بهار 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645