از آنجایی که اقتصاد ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، دورانی از رونق و رکود را تجربه کرده است، توجه به رابطه علی بین متغیرهای کلان اقتصادی و سیکلهای تجاری میتواند در سیاستگذاری اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا در این مقاله به بررسی علل پیدایش سیکلهای تجاری در اقتصاد ایران در دوره زمانی 1390 – 1350 با استفاده از رویکرد مدلهای خود رگرسیون برداری (VAR) و مدل تصحیح خطا (ECM) پرداخته شده است. نتایج بهدست آمده مؤید این است که تورم قدرت توضیح دهندگی برای سیکلهای تجاری را ندارد و به عبارتی تورم علت سیکلهای تجاری نیست اما سیکلهای تجاری علت تورم میباشد که تائید کننده نظریه سیکلهای تجاری در مورد علیت از سمت تولید به قیمتها است بنابراین میتوان چنین گفت که یک رابطه علیت یکسویه از سمت سیکلهای تجاری به سمت تورم وجود دارد. همچنین در مورد علیت گرنجری بین حجم پول و سیکلهای تجاری در اقتصاد ایران نشان داده شده است که یک رابطه علیت دوسویه بین رشد حجم پول و سیکلهای تجاری وجود دارد بهطوری که هم رشد حجم پول منجر به ایجاد سیکلهای تجاری در اقتصاد ایران شده و هم وقوع سیکلهای تجاری توضیحدهنده تغییرات در حجم پول در کشور میباشد.
Gorji E, Ghavami M, Gudarzi Farahani Y. The Reasons of Business Cycles Emergence in Iran and the Strategies for Getting Out of Them. TFI 2014; 2 (2) :99-120 URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-42-fa.html
گرجی ابراهیم، قوامی مرجان، گودرزی فراهانی یزدان. علل پیدایش سیکلهای تجاری در ایران و راهکارهای برونرفت از آن. نظریه های اقتصاد مالی. 1393; 2 (2) :99-120