[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: 2، شماره 2 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی،سال دوم،شماره دوم،(پیاپی3)،تابستان 1393 1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 120-99 برگشت به فهرست نسخه ها
علل پیدایش سیکل‌های تجاری در ایران و راهکارهای برون‌رفت از آن
ابراهیم گرجی، مرجان قوامی*، یزدان گودرزی فراهانی
چکیده:   (784 مشاهده)
از آنجایی‌ که اقتصاد ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، دورانی از رونق و رکود را تجربه کرده است، توجه به رابطه علی بین متغیرهای کلان اقتصادی و سیکل‌های تجاری می‌تواند در سیاست‌گذاری اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا در این مقاله به بررسی علل پیدایش سیکل‌های تجاری در اقتصاد ایران در دوره زمانی 1390 1350 با استفاده از رویکرد مدل‌های خود رگرسیون برداری (VAR) و مدل تصحیح خطا (ECM) پرداخته ‌شده است. نتایج به‌دست ‌آمده مؤید این است که تورم قدرت توضیح دهندگی برای سیکل‌های تجاری را ندارد و به عبارتی تورم علت سیکل‌های تجاری نیست اما سیکل‌های تجاری علت تورم می‌باشد که تائید کننده نظریه سیکل‌های تجاری در مورد علیت از سمت تولید به قیمت‌ها است بنابراین می‌توان چنین گفت که یک رابطه علیت یک‌سویه از سمت سیکل‌های تجاری به سمت تورم وجود دارد. همچنین در مورد علیت گرنجری بین حجم پول و سیکل‌های تجاری در اقتصاد ایران نشان داده‌ شده است که یک رابطه علیت دوسویه بین رشد حجم پول و سیکل‌های تجاری وجود دارد به‌طوری‌ که هم رشد حجم پول منجر به ایجاد سیکل‌های تجاری در اقتصاد ایران شده و هم وقوع سیکل‌های تجاری توضیح‌دهنده تغییرات در حجم پول در کشور می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: سیکل تجاری، تورم، حجم پول، علیت گرنجری، مدل خود رگرسیون برداری (VAR)
متن کامل [PDF 833 kb]   (176 دریافت)    
اطلاع رسانی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/3/20 | پذیرش: 1393/6/5 | انتشار: 1393/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gorji E, Ghavami M, Gudarzi Farahani Y. The Reasons of Business Cycles Emergence in Iran and the Strategies for Getting Out of Them. TFI 2014; 2 (2) :99-120
URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-42-fa.html

گرجی ابراهیم، قوامی مرجان، گودرزی فراهانی یزدان. علل پیدایش سیکل‌های تجاری در ایران و راهکارهای برون‌رفت از آن. نظریه های اقتصاد مالی. 1393; 2 (2) :99-120

URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-42-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
2، شماره 2 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی،سال دوم،شماره دوم،(پیاپی3)،تابستان 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570