:: 2، شماره 2 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی،سال دوم،شماره دوم،(پیاپی3)،تابستان 1393 1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 166-141 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخص ها (قسمت اول)
محمد کاظم نائینی*
چکیده:   (1097 مشاهده)
شاخص، معیاری است برای ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه­ گیری متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و وسیله­ ای است برای تعیین کیفیت کالاهای تولیدی و خدمات، مقایسه و درجه­ بندی اشیاء، فرایندها، بنگاه­ها و سازمان­های دولتی و خصوصی، رتبه­ بندی شهرها، کشورها دانشگاه­ها و دستگاه­های اجرایی و نظایر آن. شاخص رکن پنجم از فرایند برنامه ­ریزی است. هر برنامه که جزء لاینفک مدیریت است پنج رکن اساسی دارد (هدف، روش، وسیله، نظام و معیارهای ارزشیابی) و شاخص، رکن پنجم در هر مرحله تعیین می­کند که به سمت هدف هستیم و یا به سمت هدر؟ در این مقاله پس از تعریف شاخص، نوع و شیوه­ های شاخص سازی مبانی نظری و ریاضی آن‌ها و نمونه‌هایی از شاخص­های تعریف شده بین­ المللی مورد بحث و بررسی و نقد قرار می­ گیرد سپس به شرح شاخص­های آماری به‌عنوان پایه و اساس شاخص‌سازی و معرفی شاخص­های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، سیاسی و فرهنگی و مبانی نظری و چگونگی محاسبه آن‌ها پرداخته می­شود.
واژه‌های کلیدی: شاخص، نشانگر، آماره، پارامتر، متغیر تصادفی
متن کامل [PDF 728 kb]   (419 دریافت)    
اطلاع رسانی: اطلاع رسانی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/2/7 | پذیرش: 1393/4/8 | انتشار: 1393/4/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
2، شماره 2 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی،سال دوم،شماره دوم،(پیاپی3)،تابستان 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها