:: 2، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره سوم، (پیاپی4)،پاییز 1393 1393 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 142-122 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تجارت خدمات گردشگری و خدمات مالی در کشورهای منتخب
سمیرا قانع* ، علیرضا شکیبایی ، حسین اکبری فرد
چکیده:   (1317 مشاهده)
از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های دهه اخیر، می‌توان رشد فوق جهشیICT ،به‌ویژه اینترنت را نام برد به‌نحوی‌که تمام عرصه‌های فعالیت اقتصادی ازجمله تجارت خدمات را به تسخیر خود درآورده است. ازاین‌رو در این مقاله به بررسی تأثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات به‌طور خاص تجارت خدمات گردشگری و خدمات مالی، با استفاده از داده‌های ترکیبی (پانل) طی دوره زمانی 2000 تا 2012 برای گروه کشورهای منتخب پرداخته‌شده است. برای آزمون اینکه آیا افزایش درict, تجارت خدمات گردشگری و خدمات مالی را افزایش می‌دهد، از مدل اقتصادسنجی استفاده‌شده است. علیرغم اینکه کشورهای موردمطالعه ازنظر معیارهای رشد اقتصادی باهم متفاوت‌اند ولی نتایج حاکی از آن است که در کشورهای منتخب ICT دارای اثر مثبت و معنی‌دار بر تجارت خدمات گردشگری و همچنین دارای اثر مثبت و معنی‌دار بر تجارت خدمات مالی می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت خدمات، خدمات گردشگری، خدمات مالی.
متن کامل [PDF 604 kb]   (295 دریافت)    
اطلاع رسانی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/14 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1393/7/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
2، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره سوم، (پیاپی4)،پاییز 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها