:: 2، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره سوم، (پیاپی4)،پاییز 1393 1393 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 203-174 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخص‌ها (قسمت دوم)
محمد کاظم نائینی*
چکیده:   (1272 مشاهده)
شاخص، معیاری است برای ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه­ گیری متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و وسیله­ ای است برای تعیین کیفیت کالاهای تولیدی و خدمات، مقایسه و درجه ­بندی اشیاء، فرایندها، بنگاه‌ها و سازمان­های دولتی و خصوصی، رتبه­ بندی شهرها، کشورها دانشگاه­ ها و دستگاه ­های اجرایی و نظایر آن. شاخص رکن پنجم از فرایند برنامه ریزی است. هر برنامه که جزء لاینفک مدیریت است پنج رکن اساسی دارد (هدف، روش، وسیله، نظام و معیارهای ارزشیابی) و شاخص، رکن پنجم در هر مرحله تعیین می­ کند که به سمت هدف هستیم و یا به سمت هدر؟ در این مقاله پس از تعریف شاخص، نوع و شیوه ­های شاخص سازی مبانی نظری و ریاضی آن‌ها و نمونه‌هایی از شاخص ­های تعریف‌شده بین­ المللی موردبحث و بررسی و نقد قرار می­گیرد سپس به شرح شاخص­های آماری به‌عنوان پایه و اساس شاخص سازی و معرفی شاخص­های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، سیاسی و فرهنگی و مبانی نظری و چگونگی محاسبه آن‌ها پرداخته می‌شود
واژه‌های کلیدی: شاخص، نشانگر، آماره، پارامتر، متغیر تصادفی.
متن کامل [PDF 853 kb]   (225 دریافت)    
اطلاع رسانی: اطلاع رسانی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/1 | پذیرش: 1393/7/1 | انتشار: 1393/7/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
2، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره سوم، (پیاپی4)،پاییز 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها