با توجه به اهمیت و جایگاه سهام در مباحث مالی و حسابداری و واکنش سرمایه گذاران به سهام شرکت ها در دوره های مختلف، در پژوهش حاضر به بررسی نظریه محبوبیت در بازار مالی ایران و رابطه آن با نوسانات و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد.متغیر مستقل در پژوهش محبوبیت سهام و متغیرهای وابسته شامل بازده سهام نوسانات بازده سهام و ضرایب بتای شرکت ها می باشند که اثر حجم معاملات یا همان محبوبیت سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران بر این متغیرها مورد سنجش قرار گرفت. برای ایم منظور، تعداد 179شرکت در دوره زمانی 5 ساله بین سال های 1390 الی 1394 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی با طراحی پس رویدادی و از نظر روش استنتاج از جمله پژوهش های توصیفی-استقرایی می باشد که برای بررسی فرضیه ها از مدل های رگرسیونی خطی با استفاده از نرم افزار EVIEWS8 بهره گرفته شد.نتایج به دست آمده در پژوهش نشان می دهد محبوبیت سهام با بازده سهام، نوسانات بازده سهام و ضریب بتای شرکت ها دارای ارتباط مثبت و معناداری می باشد.به عبارت دیگر، محبوبیت سهام می تواند بازده سهام ،نوسانات بازده و ضریب بتا را افزایش دهد.
mirarab S A, nazarizadeh M. the study of popularity theory in iran's financial market and its relationship with fluctiations and stock returns in tehran stock exchange. TFI 2016; 1 (3) :125-151 URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-95-fa.html
میر عرب علیرضا، نظری زاده محسن. بررسی نظریه محبوبیت در بازار مالی ایران و رابطه آن با نوسانات و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران. نظریه های اقتصاد مالی. 1395; 1 (3) :125-151