:: 1، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی سال اول،شماره سوم،پاییز 1395 1395 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 151-125 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظریه محبوبیت در بازار مالی ایران و رابطه آن با نوسانات و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران
علیرضا میر عرب* ، محسن نظری زاده
چکیده:   (306 مشاهده)
با توجه به اهمیت و جایگاه سهام در مباحث مالی و حسابداری و واکنش سرمایه گذاران به سهام شرکت ها در دوره های مختلف، در پژوهش حاضر به بررسی نظریه محبوبیت در بازار مالی ایران و رابطه آن با نوسانات و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد.متغیر مستقل در پژوهش محبوبیت سهام و متغیرهای وابسته شامل بازده سهام نوسانات بازده سهام و ضرایب بتای شرکت ها می باشند که اثر حجم معاملات یا همان محبوبیت سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران بر این متغیرها مورد سنجش قرار گرفت. برای ایم منظور، تعداد 179شرکت در دوره زمانی 5 ساله بین سال های 1390 الی 1394 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی با طراحی پس رویدادی و از نظر روش استنتاج از جمله پژوهش های توصیفی-استقرایی می باشد که برای بررسی فرضیه ها از مدل های رگرسیونی خطی با استفاده از نرم افزار EVIEWS8 بهره گرفته شد.نتایج به دست آمده در پژوهش نشان می دهد محبوبیت سهام با بازده سهام، نوسانات بازده سهام و ضریب بتای شرکت ها دارای ارتباط مثبت و معناداری می باشد.به عبارت دیگر، محبوبیت سهام می تواند بازده سهام ،نوسانات بازده و ضریب بتا را افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: محبوبیت سهام، نوسانات بازده سهام، اثر حجم معاملات 1
     
اطلاع رسانی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1395/7/1 | انتشار: 1395/7/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
1، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی سال اول،شماره سوم،پاییز 1395 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها