[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: 2، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره سوم، (پیاپی4)،پاییز 1393 1393 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 203-174 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخص‌ها (قسمت دوم)
محمد کاظم نائینی*
چکیده:   (1447 مشاهده)
شاخص، معیاری است برای ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه­ گیری متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و وسیله­ ای است برای تعیین کیفیت کالاهای تولیدی و خدمات، مقایسه و درجه ­بندی اشیاء، فرایندها، بنگاه‌ها و سازمان­های دولتی و خصوصی، رتبه­ بندی شهرها، کشورها دانشگاه­ ها و دستگاه ­های اجرایی و نظایر آن. شاخص رکن پنجم از فرایند برنامه ریزی است. هر برنامه که جزء لاینفک مدیریت است پنج رکن اساسی دارد (هدف، روش، وسیله، نظام و معیارهای ارزشیابی) و شاخص، رکن پنجم در هر مرحله تعیین می­ کند که به سمت هدف هستیم و یا به سمت هدر؟ در این مقاله پس از تعریف شاخص، نوع و شیوه ­های شاخص سازی مبانی نظری و ریاضی آن‌ها و نمونه‌هایی از شاخص ­های تعریف‌شده بین­ المللی موردبحث و بررسی و نقد قرار می­گیرد سپس به شرح شاخص­های آماری به‌عنوان پایه و اساس شاخص سازی و معرفی شاخص­های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، سیاسی و فرهنگی و مبانی نظری و چگونگی محاسبه آن‌ها پرداخته می‌شود
واژه‌های کلیدی: شاخص، نشانگر، آماره، پارامتر، متغیر تصادفی.
متن کامل [PDF 853 kb]   (273 دریافت)    
اطلاع رسانی: اطلاع رسانی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/1 | پذیرش: 1393/7/1 | انتشار: 1393/7/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeeni M K. Indices. TFI 2014; 2 (3) :174-203
URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-52-fa.html

نائینی محمد کاظم. شاخص‌ها (قسمت دوم). نظریه های اقتصاد مالی. 1393; 2 (3) :174-203

URL: http://tfe.raja.ac.ir/article-1-52-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
2، شماره 3 - ( فصلنامه نظریه های نوین اقتصادی ، سال دوم، شماره سوم، (پیاپی4)،پاییز 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی فصلنامه نظریه های اقتصاد مالی
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645